Facebook Shops: ingyen nyithatsz webáruházat
A Facebook Shops május 19-i elindulását maga Mark Zuckerberg jelentette be saját Facebook oldalán.
Ezzel új fokozatba kapcsolt az e-kereskedelem globalizált meghódításáért zajló gigászi küzdelem.
Az új Facebook szolgáltatás keretében gyakorlatilag bárki létrehozhatja saját komplett internetes webáruházát, ráadásul teljesen ingyen.
A Facebook mellett az Instagramról is kezelhető lesz a teljes rendszer.
Az webáruházak összességét a Facebook fogja teljes rendszerbe foglalni és biztosítani a működéshez szükséges technológiát és erőforrásokat.
A Facebook Shops – várhatóan egy alap sémára készülő – webáruházai a tervek szerint integráltan tartalmazzák az összes olyan funkciót, amik egy ilyen e-áruház működéséhez szükségesek.
Webáruházak jelenleg csak egyedi weboldalakon működnek, mert csak így tudják biztosítani az árukészlet megtekintésétől a kiválasztáson át a fizetésig, és vevői utókezelésig tartó teljes folyamatot.
Ez az oka, hogy minden közösségi „webáruház oldal” mögött lennie kellett egy külön weboldalon működő e-áruháznak.
A közösségi oldalaknak csak az jelenlegi szerepük, hogy oda tereljék a látogatókat.
Na, ez az, ami rövidesen a múlt részévé válik.
Bár az összes funkciót a mostani bevezetéssel, még nem tudja mindenhol biztosítani a Facebook Shops rendszere, de – ne legyenek kétségeink – néhány hónapon belül a teljes vásárlási folyamat biztosított lesz.

Az online felületeken zajló kereskedelem doyenje Jeff Bezos hozta létre annak idején a ma már mindenki által jól ismert Amazon elektronikus kereskedelemmel foglalkozó óriás céget.
Jeff Bezos ma a világ leggazdagabb embere.
5 évvel később lépet porondra az alibaba.com, ami jelenleg a világ legnagyobb webáruháza.
Ezekhez próbál – a fizikai áruk piacán – e-kereskedelmi téren felzárkózni a világ legnagyobb közösségi oldala a Facebook és a világ legnagyobb e-kereskedelmi oldala a Google.
A Google az árucikkek virtuális kereskedelmébe már 2012-óta jelen van saját alkalmazásával, ami Google Shopping névre hallgat.
Az alkalmazás tavaly kezdett el „magyarosodni” aminek apropóján akkor mi is írtunk róla egy ismertető cikket, amit a kék betűs részre kattintva olvashatnak.
Ez egy olyan hibrid rendszer, amiben keveredik az e-kereskedelem a webáruház és az ár-összehasonlító funkció.
Facebook Shops előzmények
A Facebook érdeklődése az e-kereskedelem/webáruházak iránt nem új keletű dolog.
Már vagy négy éve, hogy megjelent a kereskedelmi oldalak számára hasznos „Bolt” funkció a Facebook felületén.
Ez azonban még messze nem klasszikus webáruház volt, inkább csak egy bemutató felület a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára.
A másik vonal a Marketplace megjelenése volt, ami egy bárki számára elérhető online piactér, vagy akár nevezhetjük közösségi webáruháznak is.
Ez utóbbinál már a vevő-eladó kommunikációhoz sem kell kilépni a Fb oldaláról.
Bár csak közvetve kapcsolódott ide – gondolták – az, hogy a Facebook elkezdett saját pénzt gründolni, nevezetesena Libra névre hallgató virtuális fizetőeszközt.
Ez a projekt jelenleg az intenzív újratervezés fázisában van.
Most azonban, hogy elindult a Facebook Shops, már igen valószínűnek tűnik, hogy a Libra is az e-kereskedelmi hegemónia tervek szerves része volt.
Saját kezelésű webáruház hálózat, saját alkalmazási körön belül. Teljes rálátás a belső hálózat összes elemére. Teljes körű szabályozhatóság.
A végén pedig a saját fizetőeszköz használatával zárul a kör.
Mark Zuckerberg cége természetesen nem az üdvhadsereg, hogy jótékonyságának szellemével árassza el a világot.
Bár a bevezetőben már említett Fb bejelentésében a koronavírus járvány által sújtott vállalkozások segítése szerepel fő célként, de minden bizonnyal a profit növelése sem
marginális szempont.
Ez az új szolgáltatás is az eddigi fő bevétel szerző technikára épít.
Végső céljuk a látogatottság további növelése.
A felhasználók az alkalmazást és a biztosított szolgáltatásokat ingyenesen használhatják, míg a nyereséget az új felületen megjelenő fizetett hirdetések fogják biztosítani.
A bejelentés napján került fel több kép és egy videó is a Facebook hivatalos oldalára „Bemutatkozik a Facebook Shops” címmel.
Itt már látható az új alkalmazás felületének számos részlete.
A Google Shops ingyenes, felhasználói felülete pofon egyszerű és semmilyen extra tudást nem igényel a használata.
Mivel kiépülése után a teljes rendszer – csak – a Facebookon belül használható, sok millió eddig kényszerűségből fenntartott webáruház-oldal feleslegessé válik és megszűnik majd.
Ez pedig nem csak az eddigi e-kereskedelmi óriások elé állít kihívást, akik eddig – közvetlenül vagy közvetett úton -szabadon elérhető weboldal tartalmakat használtak fel működésükhöz.
Minden olyan területen dolgozó vállalkozást érinteni fog, akik eddig webáruházakat építettek, fejlesztettek, felügyeltek vagy kezeltek.
Talán csúnyán hangzik, de sajnos teljes iparágat dönthet be a Facebook legújabb alkalmazása.
A mérleg másik oldalán viszont sok millió vállalkozó számára válik ingyenessé webáruháza működtetése.
Ezen kívül megszabadulhatnak azoktól a technikai jellegű maceráktól, ami egy e-áruház működtetése során állandóan jelen van.
(Ez az írás a CC-BY 4.O nemzetközi licencnek megfelelően, permalinkes – kattintható és adott cikkre mutató – forrásmegjelöléssel továbbközlésre felhasználható.)