Ezért nem tudsz fizetni érintős bankkártyáddal
Az érintős bankkártya kényelmes és hasznos dolog, de sajnos bosszúságok okozója is lehet.
Az érintős bankkártyákkal történő fizetések során – szeptember óta – gyakran találkozhatnak a kártyatulajdonosok azzal a kellemetlen helyzettel, hogy ok nélkül elutasítják fizetési tranzakciójukat.
Sokan találkoztak már ezzel a jelenséggel és még többen fognak találkozni vele a jövőben.
Persze nem arról az esetről beszélünk, amikor nincs fedezet a számlán, vagy esetleg lejárt a kártyájuk érvényességi ideje, netán elfelejtettek adatot egyeztetni, vagy más vaj van az ügyfél füle mögött.
A fizetés akkor is meghiúsulhat, ha amúgy minden rendben van a kártyával és a számlán is rendelkezésre áll a vásárlás ellenértéke.
Írásunkban elmondjuk, hogy mi áll ennek a roppant kellemetlen dolognak a hátterében, miként fordulhat ez elő, és mi a teendő ha netán ilyesmibe futnánk bele.

Ha elutasítják az érintős bankkártyánkat, próbáljuk hagyományos, bedugós módon használni
A valamilyen banki szolgáltatást használók bizonyára sokan találkoztak mostanában az erős ügyfél hitelesítés kifejezéssel.
Mivel anno Európa-szerte mind többen bankoltak vagy fizettek valamilyen elektronikus csatornán keresztül és mind többen használtak bankkártyákat egyszer csak eljött az ideje, hogy fokozzák ezeknek a műveleteknek a biztonságát.
Ezért aztán az Európai Parlament és az Európa Tanács még 2015 végén kiadott egy PSD2-nek nevezett irányelvet, (EU 2015/2366) ami többek között az unión belüli pénzforgalmi szolgáltatások biztonságát hivatott növelni.
Ennek egyik fontos része az előbb emlegetett erős ügyfél hitelesítés kötelező alkalmazása a különféle pénzügyi műveletek során .
Nálunk ezt egy 2018. januárjában született törvénymódosítás „honosította”.
Ezek szerint idén szeptember 14-től minden unión belül kibocsátott készpénz helyettesítő fizetőeszköz elfogadása során (is) alkalmazni kell az erős ügyfél hitelesítést.
Ilyen készpénz helyettesítő fizetési eszköz a bankkártya is.
(Az már csak a magyar valóság fintora, hogy az itthoni bankok többsége képtelen volt határidőre teljesíteni az ehhez szükséges fejlesztéseket és ezért a Magyar Nemzeti Banknak illetve a PM-nek kellett beavatkoznia, hogy ennek megfelelően ismét módosítsák -még 2018 végén- pénzforgalmi törvényt.
A jogszabályi szabályozás hatálybalépésnek határidejét több területen, például az internetes kártyaelfogadást érintő fejlesztések tekintetében egy évvel kitolták, azaz 2020. szeptember 14-re módosították.)
Ez a bankkártyát használó – érintős bankkártya- lakosság vonatkozásában két fontos változásban ölt testet.
- Minden ötödik kis összegű – 5.000,-Ft alatti – érintős fizetésnél be kell ütni a PIN kódot is.
- Akkor is PIN kódot kell megadnunk, ha vásárlásaink összértéke elérte a 150 eurót, ami kb. 50.000,-Ft.
Ezzel önmagában persze nem is lenne semmi baj, hiszen a biztonság növelése mindenki számára hasznos dolog.
Csak hát a gyakorlati megvalósítás anomáliái…
A baj azzal van, ha gyanútlanul próbálunk érintős bankkártya használatával, érintve fizetni, de nem jelzi ki a terminál, hogy PIN kódot kér csak csipog ahogy mindig is szokott, majd váratlanul azzal szembesülünk, hogy ok nélkül elutasították a kártyánkat.
Mert, hogy ez mostanában gyakran előfordult és a jövőben is előfordulhat.
Nosza próbáljuk még egyszer.
Megint elutasítanak…
A szerencsétlen ügyfél pedig csak zavartan áll az eladók lesajnáló tekintetének kereszttüzében, miközben fejében fénysebességgel cikáznak a gondolatok – Miért utasították el? Pedig van pénz a számlámon. Úristen, lehet, hogy lenyúlták a pénzemet?….
A bankok tudnak erről a jelenségről csak éppen elfelejtettek megfelelő tájékoztatást küldeni az érintős bankkártya használóknak.
Sőt a kártyatermináljaikat használó kereskedőket sem világosították fel arról, hogy mi ilyenkor a teendő.
A kereskedőknél ugyanis ilyenkor a 050-es általános hibakód jelenik meg, amivel nem igazán tudnak mit kezdeni.
(Versenyben a bankok az ügyfelekért? Kacag a májam.)
Két hazai banknál jól elrejtve ugyan, de leírva is megtaláltuk, hogy ez bizony ” bizonyos esetekben” előfordulhat.
Bővebb magyarázatot, vagy a „bizonyos esetek” pontosabb meghatározását azonban sehol sem sikerült megtalálnunk.
Gyanítjuk, hogy programfejlesztési hiányosságok állhatnak a háttérben.
Szerencsére azonban létezik megoldás.
Ha az érintős bankkártya fizetési próbálkozásunkat szimplán „Elutasítva” visszajelzéssel honorálják, akkor csupán annyi a dolgunk, hogy megismételjük a fizetést a hagyományos módon.
Vagyis a csip leolvasásához dugjuk be a kártyánkat a bankkártya terminál erre szolgáló nyílásán.
Úgy, ahogy az a cikkünkben szereplő képen is látható.
És csodák csodája, kérni fogja a PIN kód beütését, amit ha megadunk gond nélkül lezajlik majd a fizetés.
(Ez a mű a CC-BY 4.O nemzetközi licencnek megfelelően, permalinkes – kattintható és adott cikkre mutató – forrásmegjelöléssel továbbközlésre felhasználható.)