Nyelvtanulás gyerekeknek – ingyen
Nyelvtanulás gyerekeknek ingyen és hatékonyan, avagy így tanítsd a gyerekedet idegen nyelvre könnyedén.
Egy gyerek szokatlan, de eredményes nyelvtanulásának több mint tíz évnyi történetét és tanulságait osztja meg az olvasókkal ez a rövid írás.
Az idegen nyelvek tanulása sok időt és energiát felemésztő tevékenység. Ezt bárki megerősítheti, aki elsajátított már legalább egy nyelvet az anyanyelvén kívül.
Az internet tele van olyan hirdetésekkel, “csodálatosnál csodálatosabb” nyelvtanulási módszerekkel, amelyek minden józan gondolkodású felnőttnél kiverik a biztosítékot. Nyilvánvaló hazugságok mézes-mázas köntösbe, vagy halandó ember számára értelmezhetetlen tudományos szuperlatívuszokba csomagolva, sok pénzért.
Különösen bosszantó, ha ezeket a módszereket kifejezetten gyermekek számára ajánlják. A szülők gyakran igen lapos pénztárcája is könnyebben nyitható, ha a gyerek fejlesztéséről van szó.
Az ígért eredmények elmaradása pedig egy vállrándítás kíséretében egyszerűen ráfogható a gyerekek “gyerekes” habitusára.
A következő írásban, egy ingyenes és hatékony nyelvtanulás módszert ajánlunk a kisgyermekes szülők figyelmébe.
Ennek segítségével elérhetik, hogy iskolás korukra gyerekeik a magyaron kívül egy második idegen nyelvvel is megismerkedjenek.
A leírt eset, több mint 10 év tanulságát foglalja össze.
Forrása hiteles, valós és a cikk írójának közvetlen környezetében történt meg.

A gyerekek akár csupán mesenézéssel is könnyedén megtanulhatnak egy idegen nyelvet, tanulásos macerák nélkül.
Az egész azzal kezdődött, hogy a több idegen nyelvet is tanult apa egyszer elgondolkozott, miképpen tudná a gyerek számára egyszerűvé és macera-mentessé tenni a nyelvtanulás napi rutinját. Hogyan lehetne megkímélni a gyereket az iskolai illetve az azt követő nyelvtanulás szómagolós robotmunkájától, vagy legalább egy részétől.
Mindezt lehetőleg úgy, hogy ne kelljen kifejezetten tanulni, ne kelljen otthonról eljárni és a mindennapi otthoni tevékenységbe illeszkedjen.
(Nyelveket nem tanult olvasóinknak mondjuk, hogy az idegen nyelvek tanulásának legidőigényesebb része a szavak elsajátítása.)
Sok guglizás és olvasás után a papa leültette a három éves gyereket a tévé elé és bekapcsolt egy német nyelvű gyerekcsatornát.
Itt rögtön az elején fontos néhány dolgot tisztázni:
- A gyerek addig is nézett korának megfelelő meséket a tévében magyarul. A változás csak annyi volt, hogy onnantól német nyelven nézte.
- Ingyenesen fogható műholdas (Astra, Hotbird)csatornákról van szó.
- Eredetileg angol nyelvre gondoltak, de nem ált rendelkezésre 24 órás ingyenes gyerekcsatorna angolul, német nyelvű viszont több is volt.
- A szülők egyike sem beszél németül.
Az első meglepetés az volt, hogy bár a gyerek megjegyezte, nem érti mit beszélnek a tévében, változatlan érdeklődéssel ült a német nyelvű mesetévé előtt is. Mivel tudta melyik gombbal lehet átkapcsolni a magyar mesékre, az első néhány napban még gyakran átkapcsolt, de a “nyelvtanulási project” első hónapjának végére már szinte csak a németet nézte.
(Tele-tabi, SpongyaBob). A gyerek amúgy mindig szabad akarata szerint válthatott a csatornák között.
4 évvel később, az általános iskola kezdetekor már gyakorlatilag bármilyen német nyelvű műsort képes volt – életkorának megfelelő szókincsének keretein belül – “szinkrontolmácsolni”!
A német nyelvű tévézési szokása 11-12 éves koráig (Hannah Montana) megmaradt, majd fokozatosan megszűnt és átállt a magyar tévére.
Az általános iskolában német tagozatos volt.
Az iskolai nyelvtanára ámulva és eleinte hitetlenül hallgatta a gyerek elbeszélését nyelvismeretének történetéről . Miután a szülők is megerősítették a tudás forrását, a tanár is elfogadta, hogy bár szokatlan a dolog, de igaz.
Azóta sokaknak meséli és ajánlja.
Igazából sokáig nem is lehetett pontosan tudni, hogy a gyerek mit tud, mi ragadt rá.
Effektív tanulni nem nagyon tanult, ezért a német nyelvtan oksági összefüggéseit például nem nagyon ismerte, de tökéletesen alkalmazta azokat.
Ezt jelzi, hogy anno 12 évesen az országos német nyelvű tanulmányi versenyen második lett, országos második.
A nyelvtanulás egyetlen fehér foltja a beszédképesség volt.
Nem derült ki sokáig, hogy a tévézős módszer vajon a beszédkészséget is fejleszti-e , vagy csak a megértést.
Azóta volt alkalma a gyereknek német nyelvi környezetben is tesztelni a képességét.
Néhány nap elteltével szinte a teljes megismert “passzív” szókincse aktívvá vált.
Ja, és persze a beszédet kísérő gyakori szorongás, a nyelvi gátlás jelensége egyetlen percig sem állt kommunikációja útjába.
A módszer láthatóan bevált, működik.
Manapság az európai országok lakót már nem a határok választják el egymástól, hanem sokkal inkább az idegen nyelvek ismeretének hiánya.
Egy angol vagy német anyanyelvű gyerek előnyben van, mert világnyelvet beszél. Minden más gyerek hátránnyal indul ebben az európai versenyben.
Ezt a hátrányt bármelyik szülő megszüntetheti, ingyen, többletidő és plusz energia befektetése nélkül.
Csupán egy picit előre kell gondolkodni és időben leültetni a gyereket egy idegen nyelvű tévé elé…
A szokványostól eltérő további hatékony tanulási módszerekről olvashatsz a kék betűs részre kattintva.
(Ez a mű a CC-BY 4.O nemzetközi licencnek megfelelően, permalinkes – adott cikkre mutató – forrásmegjelöléssel továbbközlésre felhasználható.)