A dal elszállt
A Dal 2017 verseny most valahogy más volt, mint korábban megszokhattuk.
Nem nélkülözte sem a váratlan fordulatokat, sem pedig a gyakran felerősödő indulatokat.
A dal elszállt, de némi keserű íz megmaradt.
Már rögtön az elején azzal szembesült a nagyérdemű közönség, hogy két indulót kizártak az eredeti 30-as mezőnyből. Az egyikük együttműködésre képtelennek bizonyult, a másikuk pedig figyelmetlen volt, mert pár héttel korábban volt a nyilvánosság számára elérhető a nótája, mint ahogy azt a szabályok megengedték.
Zárójelben érdemes azért megjegyezni, hogy a helyzet létrejöttéért az előválogató, nem kis létszámú stábját legalább akkora felelősség terheli, mint a kizárt versenyzőt és menedzsmentjét .
Ha veszik a fáradtságot és a Google keresőben lefuttatnak egy dátum szerinti keresést két billentyűleütéssel, akkor a 30-as induló mezőnybe már be sem került volna a kizárt versenyző.
A verseny selejtezői és elődöntői viszonylag normális kerékvágásban zajlottak.
Az első furcsaság a legjobb négy versenyző kiválasztása során történt.

Az év felfedezettje Kanizsa Georgina, mellette balra Bolyki Sára és Várallyay Katus /kép:facebook/jazzation
Sajnálatos, de a tényekből feltételezhető, hogy a zsűri néhány tagja nem mindig a saját véleményét interpretálta, és akkor még nagyon visszafogottan fogalmaztunk.
Azért szomorú dolog ezzel szembesülni, mert a maguk területén ezek a „furcsa viselkedésű” zsűritagok is kiváló és elismert művelői szakmájuknak és országos megbecsülésnek örvendenek.
Félreértés ne essék, az itt leírtak szempontjából teljesen mellékes körülmény az, hogy személy szerint melyik előadó képviseli hazánkat az Eurovíziós dalversenyen.
Bármelyik döntős dal méltó lehetne rá.
Maga a jelenség az ami elszomorító.
Mert mi is történt? Gondolkozzunk!
A korábbi pontozások alkalmával Kanizsa Gina 45 ponttal az első helyen jutott tovább a döntőbe, holtversenyben a szintén 45 pontos Pápai Jocival.
Az év felfedezettjének választott Kanizsa Gina a zsűri minden tagjától a maximálisan adható 10 pontot kapta.
Pápai Joci csak egy hajszállal kevesebbet, de a nézők szavazataival egyenlített.
Így lett az állás végül 45:45, a célegyenesbe fordulás előtt
Sötét árnyaktól mentes nemes vetélkedés volt ez egészen a döntő elérkezéséig.
A legjobbak kiválasztásánál a zsűrinek ismét szavaznia kellett.
Ekkor azonban az a meglepő dolog történt, hogy a korábban maximális, 40 zsűri-pontos „Fall like rain” dal Karamellnél és Zsédánál a döntőt jelenthető első négy hely egyikébe sem került be.
Egy zsűritagnál, Frenreisznél csak a negyedik helyet kapta és csak egyetlen zsűritag, Both Miklós rangsorolta korábbi véleményével egyezően az élre.
Mi történhetett egy hét alatt, amitől a két legtöbb pontot kapott dal közül az egyiket jelentősen hátrébb sorolta a 4 fős zsűri 3 tagja?
Miért gondolta ekkorra már alkalmatlannak a döntőre Kanizsa Gina dalát Zséda és Karamell?
Mitől nem volt már akkorra „jó zene”?
Mitől változott meg jelentősen a véleményük, értékítéletük ilyen rövid idő alatt?
Talán majd egyszer a jövőben ezekre a kérdésekre is megkapjuk a választ.
Kár, hogy ez történt.
A zene nemes vetélkedésébe beavatkozni nem érdemes, mert hiteltelenné teheti a benne résztvevőket, az eredményeket.
Ráadásul értelme sincs.
Ne feledjük, az ítéletet mindig a közönség hozza. Most is meghozta, jól láthatóan – már a döntő előtt.
Azon meg, hogy melyik a jó zene nem érdemes vitatkozni. Mindenkinek az a jó zene, amit szívesen hallgat. Ahogy a mondás is tartja – „Kinek a pap, kinek a papné.”
Ne minősítsük a másikat, és ne vitassuk el senkitől a választás jogát csak azért, mert eltérő az ízlésünk!
A verseny illetve a döntő minden résztvevője nyert. Ismertséget, közönséget és rajongókat.
A versenydalok előadóinak sok sikert kívánunk zenei pályájukon.
A legtöbb rajongóval rendelkező Pápai Jocinak drukkolunk, hogy megnyerje az Eurovíziós Dalfesztivált.
Az év felfedezettjének Kanizsa Georginának és a Jazzation formációnak pedig azt kívánjuk, hogy álmaik váljanak valóra.
Ha lehet, még sokszor kiránduljanak az ilyen „jó dalok” világába, mert megérinti az emberek szívét-lelkét, ahogy egyik kedvelőjük alábbi rövid levélrészletéből is kiderül:
napok óta meg-meghallgatom, mert gyógyít és tisztít, és élettel tölt el.
…és hallgatom tovább, mert szép.
Köszönöm!
Az alábbi videó a „Fall like rain” vágatlan, akusztikus változata a Jazzation tagjainak előadásában, bal szélen a dal szövegét részben jegyző Várallyay Katussal.
Érdekessége a felvételnek, hogy ebben a változatban a dal fő vonulatának jelentős részét Bolyki Sára énekeli, akinek hangja egy gyermekéhez beszélő anya hangjának melegségét árasztja.
És, hogy szerethető-e az ilyen zene…?
Érdemes az énekesek arckifejezését figyelni!
„…Free your soul from the scars
Spread your wings and break through the clouds
Let your chains fall like rain from the skies…”
„…Szabadítsd meg lelkedet a sebektől
Tárd ki a szárnyad és törj át a felhőkön
Engedd, hogy láncaid lehulljanak, mint ahogy az eső hullik az égből…”
forrás:youtube