A kapcsolatgyilkos neve – alváshiány

  •  
  •  

Az alváshiány sokkal több probléma forrása és okozója lehet, mint ahogy azt sokan gondoljuk.
Azt eddig is tudtuk, hogy a kellő ideig tartó pihentető alvásnak fontos szerepe van abban, hogy mindennapi tevékenységeinket kellő odafigyeléssel és hatékonysággal tudjuk ellátni.
De vajmi kevesen tudják, hogy az alváshiány, alvászavar vagy csak egyszerűen a rossz alvás végzetes hatással lehet a párkapcsolatokra is.

alváshiány

Az kialvatlanság nem csak az egészségünket, hanem a társas kapcsolatunkat is rongálja.

Az alvás különböző aspektusainak kutatása gyakran szolgál meglepetésekkel.
(Korábbi írásunkban már számoltunk be ilyen eredményről.)

Így volt ez abban a projektben is ahol párok alvási szokásait vizsgálták.
Már egyetlen rossz alvással töltött éjszaka után is jelentősen megnőtt a másnapi konfliktusok száma, ráadásul teljesen mindegy volt, hogy csak a pár egyik, vagy mindkét tagja aludt rosszul.
Rossz alvásnak minősül a nem kellő ideig történő alvás ugyan úgy, mint a megszakított alvás vagy az alvászavar bármilyen más formája.
A jelenséget nem befolyásolta sem az, hogy mennyire voltak elégedettek a kapcsolatukkal, sem pedig az, hogy volt-e jelen éppen más negatív tényező, idegesség, stressz, stb.

Egy rosszul átaludt éjszaka után, alváshiány mellett az alábbi 4 negatív hatásra számíthatsz:

1.- Fokozott önzés. A pocsék alvás felerősíti az önzésünket és kevésbé leszünk képesek a partnerünk iránti együttérzésre és megértésre.

2.- Empátia csökkenése. Minél rosszabbul alszunk, annál jobban csökkennek a társunk iránti érzéseink. Ráadásul ez egy két irányba ható jelenség
Nem csak a partnerünk érzéseinek megítélése okoz majd gondot, de fordítva is igaz, partnerünk is nehezebben fogja értelmezni a mi érzéseinket.

3.- Negatív beállítódás. Természetesen egyetlen kapcsolat sem lehet mentes a negatív érzésektől, de ha jól működik a dolog, akkor a jóval több pozitív érzés ezeket bőven ellensúlyozza.
A nem kielégítő alvás azonban ezt az arányt jelentősen eltolja a rossz irányba, fokozva a negatívumok megjelenését.

4.- Csökkent konfliktus kezelési képesség.
Ez gyakorlatilag a veszekedések számának növekedését jelenti. Ez egyenes következménye annak a jelenségnek, hogy kialvatlanul a különböző vélemények kompromisszumos összefésülését sokkal nehezebben sikerül végrehajtani.

Az alváshiány tehát azon túl, hogy egészségünkre káros, az egyébként jól működő kapcsolatokra is végzetes csapást mérhet.

Ha figyelembe vesszük, hogy manapság az emberek nagy többsége krónikus alváshiánytól szenved – jó eséllyel te is – akkor belátható ennek a felismerésnek a fontossága.

hír viszont az, hogy az alvásunk hosszának vagy minőségének – kinek melyikre van szüksége – javításával a kapcsolatunkon is jelentősen javíthatunk.
Ráadásul az elkészült tanulmányok megállapításai szerint ennek az első lépésnek hosszú távú pozitív hatása van.

A minőségi alvás jobb társas kapcsolatot eredményez, ami viszont visszahat az alvásunk mikéntjére, még jobban fogunk tőle aludni.
Az önmagát generáló boldogság-kör itt bezárul.

Mi ebből a tanulság?
Figyelj oda az alvásodra, mert fontos!

 


(Ez a mű a CC-BY 4.O nemzetközi licencnek megfelelően, permalinkes – kattintható és adott cikkre mutató – forrásmegjelöléssel továbbközlésre felhasználható.)

Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.