Agyamra megy a főnök – Így növeld az önuralmad

Az önuralom személyre szabott adottságunk. Alapvetően mindenkinek annyi van belőle, amennyit a génjeiben magával hozott. Van aki forró fejű és pillanatok alatt felhúzza magát, míg a másikat szinte semmi sem képes kizökkenteni a nyugalmából.
Sokáig úgy gondolták, hogy ezek kőbe vésett
viselkedési formák.
Pedig nem.
Viszonylag egyszerű gyakorlatokkal, akár csak testünk izmai, az önuralom is jelentősen növelhető.

önuralom

Az önuralom fontos dolog, mert néha legszívesebben így reagálnánk ha bosszantanak minket

Mindenkit bosszantott már fel valami vagy valaki az élete során, így az érzést nem kell különösebben ecsetelni. Egy agyament főnök, egy kiállhatatlan munkatárs, férj, feleség, kamasz gyerek vagy bunkó autós.
Ilyenkor mindenki vérmérséklete szerint reagál az inzultusra… már amennyiben megteheti.

Itt kerül képbe egy hasznos adottságunk, az önuralom.
Egy autóban ülve kedvünkre üvöltözve és káromkodva vezethetjük le a felgyülemlett feszültséget.
A munkahelyen, mondjuk egy megbeszélés közben már nem tehetjük meg ugyanezt. A halmozódó feszültség itt csak a fejünk vörösbe váltó színén és bekapkodott fejfájáscsökkentő pirulák számának növekedésén keresztül érhető tetten.

Ezeknek a kellemetlen hatásoknak a jelentős része elkerülhető, egy néhány hetes gyakorlással.

Kutatók vizsgálták évekig az agresszió és önuralom közötti összefüggéseket, merthogy régóta ismerik illetve gyanítják a kapcsolatot bizonyos bűntények és az önuralom szintje között. A kutatások során végzett elemzések és kísérletek amellett, hogy igazolták az összefüggés létezését, rávilágítottak néhány olyan tényre, amelyeknek a mindennapi életben is igen jó hasznát vehetjük.

A legmeglepőbb eredmény az volt, hogy az agresszió bármelyik formáját nem azért mutatják az emberek, mert nem akarnák kontrollálni azt, hanem azért, mert nem képesek rá.
A leghasznosabb eredmény pedig annak kimutatása volt, hogy az önuralom szintje, akárcsak például az izmaink mérete, vagy a gyorsaságunk, gyakorlással és edzéssel növelhető.

Az önuralom fejleszthető.

A kísérletek során alkalmazott egyik gyakorlat kiválóan alkalmas arra, hogy segédeszközök és pirulák nélkül is növelhessük önuralmunkat.
A gyakorlatok eredményeképpen nem csak a rajtunk látható reakció mértékét csökkenthetjük, hanem ami sokkal fontosabb, a bennünk létrejövő feszültség szintjét is.
Segítségével sokkal könnyebben viselhetjük el a minket érő napi bosszúságokat, legyenek azok akár munkahelyiek, akár otthoniak.

A gyakorlat egyszerű.
Két hétig használd a nem domináns kezedet a napi tevékenységed során.
Tehát a jobbkezesek a bal kezüket a balkezesek pedig a jobb kezüket használják.
A kezdeti bosszúságokat követően – a kísérletek tanulsága szerint – szinte észrevétlenül indul növekedésnek az önuralmunk.
Egyszerűen megnő bennünk az a szint – ingerküszöb -, amely fölött már agresszióval válaszolnánk a minket érő ingerekre. Amit korábban bosszantónak találtunk az innentől a “normál eljárásban kezelhető” kategóriába kerül. Kevesebb bosszankodás, kevesebb stressz.

A bosszantó főnököt vagy munkatársat, az amúgy imádott de éppen “agyunkra menő” csemeténket vagy párunkat innentől kezdve jóval kevesebb feszültséggel, akár egy mosollyal is kezelhetjük.

Néhány hét gyakorlást ennyi igazán megér, nem?! 🙂

Ha érdekelnek a tudományos háttér és a kísérletek  részletei, azt megtalálod angol nyelven a Pszichológiai Tudományok Társasága, Current Directions in Psychological Science nevü kiadványában.


(Ez a mű a CC-BY-SA-4.0 licencnek megfelelően, permalinkes forrásmegjelöléssel továbbközlésre felhasználható.)

Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.